A weekend in Ottawa

Inför min resa till Canada gjorde jag en lista på vilka städer jag ville besöka under tiden jag var här och nu har jag bockat av nästan alla. Jag har varit i Montreal, New York och i helgen besökte jag Canadas huvudstad, Ottawa. Nu har jag bara Toronto kvar sen är listan helt avbockad.


Helgen i Ottawa var toppen. Jag, Lisa och Laura körde dit i fredagsförmiddag och var framme runt klockan 5. Då mötte vi upp en av Lauras franska vänner, Kenza. Vi körde hem till henne och parkerade bilen och lastade av all vår packning innan vi begav oss till en helt underbar afrikansk restaurang. Ni som känner mig vet att jag är väldigt kräsen när det kommer till mat och rädd för att prova nåt nytt, men så gott det var.

  


Lördagen inleddes sedan på the national gallery. Jag är inte särskilt konstintresserad, men då the national gallery i Ottawa är det största konstmuseet i Canada var vi tvungna att besöka det. Tyvärr fick man inte lov att fotografera där inne, men där fanns mycket vackert att vila ögonen på.


Efter besöket på museet begav vi oss för att prova på en av Canadas specialiteter: beavertails. Man kan jämföra det med langos, men mycket sötare. Självklart slog jag på stort och tog den sötaste av dem alla. Choklad, jordnötsmör och smarties. Sött, men smarrigt.




Dagen fortsatte sen med en av våra favoritsysselsättningar: shopping!  Jag var dock duktig och shoppade inte så mycket denna gången. BARA en stickad tröja, en halsduk och ett par örhängen. Duktigt va?


På kvällen gick vi ut och åt på en mexikansk restaurang. Mycket gott det med. Sedan fortsatte vi kvällen på en av Ottawas studentklubbar. Det var jätteskoj, men då vi alla var trötta efter en lång dag blev det en hyfsad tidig kväll. (01.00)


Laura, Lisa, jag & Kenza


I söndags började vi att äta brunch på en skotsk pub. Kenza hade hört att de skulle erbjuda en jättegod brunch, men jag var inte jätteimponerad. Fick nåt äckligt grötliknande, två toast och en liten fruktskål.  Inte jättemycket att hänga i julgranen. Då är Sivans 10 gånger bättre.


Efter brunchen besökte vi Canadas parlament och utanför parlamentet hade jag tur och såg en äkta canadensisk mountain polis. Självklart var jag tvungen att föreviga detta ögonblick. (Se bild nedan). Rundturen i parlamentet var jätteintressant och parlamentsbygganden var otroligt vacker.



  


Efter rundturen i parlamentet begav vi oss till the museum of civilization. Mycket intressant det också. En del av museet var byggt precis som om man befann sig utomhus. Riktigt häftigt.


Vårt besök i Ottawa avslutades med att testa deras svar på kebab, shawarma. Och hur smakade det då? Ska jag va ärlig smakade det precis som en kebab hemma.

Mätta och belåtna sa vi sen hej då till Kenza och tackade för en underbar helg och begav oss sen tillbaka till lilla North Bay.

Denna veckan består som vanligt av mycket plugg, men även lite skoj. Ikväll ska jag och några vänner gå på bio och se Michael Jacksson filmen This is it. På fredag är det sen dags för en ny potluck (knyte). Jag och David ska ta med oss smörgåstårta. Inte min favorit, men vad annars är typiskt svenskt?


Kommentarer
Postat av: Mandy

Jag och Emma ska baka kanelbullar och ta med till skolan till vårt final project, det kanske är godare än smörgåstårta? För övrigt ser det ut som att helgen var niiice, mycket mexikansk mat äter ni tycker jag, bra det! hehe. Bra marty att du utvecklar dina smaklökar lite! Stolt över dig. puss

2009-11-11 @ 03:55:12
URL: http://mandyimexico.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Ja, ja, du börjar bli stor nu. Duktigt att du provar lite ny mat. Men de där bäversvansarna eller vad de kallades såg väldigt söta och slibbiga ut!

2009-11-13 @ 18:11:12
Postat av: David

Typiskt svenskt skulle ju jag påstå är blodpudding eller nåt annat gott! Fast iofs... tveksamt om det finns i affären där, och att skicka från Sverige hinns ju inte med. Göra egen är nog ingen höjdaridé det heller...



Men till smörgåstårtan; testa att krossa lite ostbågar och smula runt sidorna. Låter kanske inte så gött (ungefär som banan i tacos!), men det är sjuuuukt gott (ungefär som... banan i tacos).



Härligt o se att du verkar ha det bra vännen. Du har mkt att berätta sen när du är tillbaka. Kramar

2009-11-16 @ 19:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0