New York

Jag vill börja med att be om ursäkt för min dåliga uppdatering, men det har varit full rulle sedan mitt senaste inlägg. Förra veckan spenderades som de flesta av er vet i New York. Tidigt tisdagmorgon tog jag och Lisa (som skulle åka till Baltimore) bussen till Toronto för att där byta till flyg. Jag hade tur och hann med ett tidigare flyg vilket innebar att jag och Matilda landade nästan exakt samtidigt på Newark flygplats. Det var jätteskoj att träffa Matilda igen och blödig som jag är började jag självklart gråta när jag såg henne.

Vi lyckades hyfsat smidigt ta oss från flygplatsen till vårt hotell/hostel som låg på upper west side, precis vid Central Park. Helt perfekt läge, inte riktigt lika bra standard. Dock helt okej och framförallt billigt

Utsikten från vårt hostel

Första kvällen spenderades runt omkring Broadway och Times square. Vi var riktigt sugna på att gå och se en av alla musikaler, men vi var alldeles för trötta och insåg ganska snart att vi inte skulle ha råd. Så vi gick och satte oss på en jättemysig italiensk restaurang innan vi gick hem och la oss.

Broadway & Times Square

Onsdagen bjöd på strålande solsken så vi bestämde oss för att äta frukost och vandra omkring i Central ParkJättemysigt. Vi vandrade omkring hela förrmiddagen och upptäckte allt vackert parken hade att erbjuda.

Efermiddagen bestod av shopping, shopping och åter shopping. Vi vandrade längs med och runt 5th Avenue. Favoriten var helt klart Victorias secret. Jag tror vi spenderade nästan 1½ timme där inne och jag handlade underkläder för mer än jag vill erkänna. Under vår shoppingrunda handlade jag även id-smink (sjukt billigt), en klänning och en kofta från Forever 21 och en present till min gullunge Alva.

Om onsdagen bjöd på fint väder så gjorde definitivt inte torsdagen det. Det regnade hela dagen. Men det stoppade inte oss från att ta oss till Empire State Building och kolla på den fantastiska utsikten över New York.

Utsikt från Empire State Building

Efter det kom höjdpunkten på resan, vår Sex and the city tour.  En 3½ timmes guidad tur runt om i New York där vi fick se massor av platser från serien. Vi gjorde även fyra stopp. Det första stoppet var The pleasure shop, butiken där Charlotte införskaffde sin Mr. Rabbit. Andra stoppet var på The Mangolia bakery där vi fick de godaste cupcakes jag någonsin smakat. Mums! Tredje stoppet var på restaurangen där Carrie och Big hade sin rehersal dinner innan bröllopet. En otroligt flott resturang och vi funderade att boka bord där, men då vi såg prislistan ändrade vi oss ganska snabbt. Fjärde och sista stoppet var inte mindre än Steve's och Adian's bar där det självklart bjöds på Cosmopolitans. Det var riktigt kul att se alla platser och få reda på massa hemlisar från serien. Om ni är i New York och precis som jag är SATC fans rekomenderar jag er att göra detta. Tack Maria för tipset!

I fredags bestämde vi oss för att ta oss till Soho och Chinatown för att se vad de hade att erbjuda. Om shoppingen var bra på 5th Avenue så var den än bättre i Soho. Jätteroliga butiker och jag hittade det jag mest av allt ville ha. Ett par vita converse. Det är helt galet vad billiga converseskorna är här. Jag betalde 40 dollar vilket är ungefär 280 kronor. I Chinatown ville vi hitta ett ställe där vi kunde fixa våra naglar och vi trodde det skulle vara enkelt. Men tji fick vi. Vi hittade inte ett enda ställe. Istället begav vi oss ner till Wall Street och vandrade omkring ett tag innan vi begav oss hemåt och gjorde oss i ordning för vår utekväll.

Wall Street

Omsvirade tog vi tunnelbanan till Meatpacking district där vi först åt en god middag innan vi begav oss till två olika uteställen. Först ett ställe som heter Level V som mer var en pub så därför begav vis oss vidare till ett annat ställe som jag inte minns namnet på. Men precis som klubben i Montréal låg den högst upp i en av New Yorks alla skyskrapor. Vi hade jättetrevligt och träffade ett gäng norrmän som vi hängde med resten av kvällen.

På lördagen, vår sista dag, begav vi oss till Ground Zero. Det var inte jättemycket att se, men nu kan vi iaf säga att vi varit där. I närheten låg en outlet som heter Century 21 som vi hört skulle ha mycket att erbjuda så självklart begav vi oss dit.  Dock hittade vi inte så mycket, bara en plånbok och ett par inneskor. Bättre än inget dock. Efter shoppingen hittade vi av en slump ett nagelställe. Manikyr och pedikyr för endast 20 dollar. Som hittat. Visade sig att vi inte behövde leta i Chinatown. Med fina finger- och tånaglar tog vi sedan båten över till Staten Island för att få en lite närme titt på Frihetsgudinnan.

Sedan kom söndagen och det var dags för oss att åka hem. Jag hade fruktansvärd otur då mitt plan var 2½ timme försenat vilket innebar att jag missade två bussar från Toronto till North Bay. Jag kom inte ifrån Toronto förän 23.30 och var inte hemma förän 5 på morgonen. Matilda var hemma i Sverige innan jag var framme i North Bay. Komiskt. Resan till New York var hur som jättelyckad och jag hade underbara dagar där tillsammans med Matilda.

Tack vännen!

Denna veckan har bestått av två midterms och en diskussion. Första midtermen gick jättebra (tror jag iaf) och jag kammade hem full pott i diskussionen. Den andra midtermen, som jag hade idag, kändes inte lika bra. Men håll tummarna för att det gick vägen!

PS: Idag snöade det i North Bay!

Bienvenue á Montréal

Jag hade rätt. Jag och mina tyska vänner, Kristin och Lisa, hade en fantastisk helg i Montréal. Vid lunchtid förra fredagen hämtade vi vår hyrbil, en silvrig Dodge, automatare. Jag har aldrig kört en automatare förut, men som den professionella förare jag är klarade jag det galant. Däremot gillar jag inte de kanadensiska motorvägarna. Standarden är jättedålig och maxhastigheten är 90 km i timmen. Så det tog oss nästan åtta timmar att komma fram. Men då ska det tilläggas att vi lyckades köra vilse två gånger. En gång i Ottowa och en gång i Montréal då alla jä-la vägar där är enkelriktade. Nästan som att köra i Lund, eller vad säger du Amanda? När vi till sist hittade vårt hostel kunde ägaren inte hitta vår bokning. Inte direkt vad ville höra efter en lång bilfärd, trötta och hungriga. Det visade sig att det var överbokat och att ägaren skickat oss ett mail, ett mail som aldrig kom fram. Jag kände paniken tränga sig på. Tre europeer i en främmande stad utan någonstans att sova. Som tur var hade ägaren en lösning. Till ett reducerat pris kunde vi sova det "japanska rummet" vilket visade sig vara receptionen. Tro det eller ej, men det visade sig vara en helt okej lösning och vi hade mer pengar att shoppa för.

Fredagskvällen blev en lugn kväll. Vi hittade en jättemysig italiensk restaurang där vi åt pizza och drack ett glas rött innan vi gick tillbaka till vårt hostel och fick en god natts sömn. Lördagen spenderades sedan på Rue Ste-Catherine, Montréals stora shoppinggata. Turistguiden uppmannar en att hålla i plånboken, inte pga ficktjuvar utan pga utbudet, och jag förstår varför. Men jag var duktig. Jag köpte bara en vinterjacka, en top och en scarfs. Vill ju spara mina pengar till min New York resa.

Efter en heldag på stan begav vi oss tillbaka till vårt lilla krypin för att göra oss i ordning inför kvällens utgång. Kvällen startade på en jättemysig (om än dyr) indisk restaurang downtown. Därefter begav vi oss till Montréals inneställe Altidude 737. Jag förstår varför det är så populärt. Dess läge. Klubben ligger på översta våningen på Montréals högsta skyskrapa. Vilken utsikt. Och vilken lyckad kväll. Musiken var helt i vår smak och vi träffade jättetrevligt folk.

I söndags bestämde vi oss för att utforska gamla Montréal och dess underbara byggander. Pappa skulle ha älskat gamla Montréal pga alla dess kyrkor. Vi besökte bla Basilique Notre-Dame (där för övrigt Celine Dion gifte sig) och jag har aldrig sett något så vackert. Vi fick inte lov att fotografera där inne så jag kan tyvärr inte visa er. Efter vår rundvandring i gamla Montréal fortsatte vi upp till Mont-Royal, ett berg mitt inne i Montréal med en fantastisk utsikt. Vi fick kämpa oss upp, men det var det värt. Kolla på bilden så förstår ni.

Kvällen avslutades sedan på en mexikansk resturang, 3 Amigos. Maten smakde underbart efter dagens lilla strapats. Till efterrätt beställde jag in en frozen margarita och Kristin och Lisa var sin mojjito. Efter middagen var det dags att packa och hoppa i säng för att komma iväg tidigt måndagmorgon.

Vår plan om att komma iväg tidigt höll, men vad vi inte tänkte på var att alla andra också ville komma ut ur Montréal klockan 8 måndagmorgon. Så bara att komma ut ur Montréal tog oss 1½ timme. Puuuh. Resten av bilresan hem gick dock väldigt smidigt och vi var tillbaka i North Bay vid 16.30. Vi lämnade tillbaka vår bil och jag begav mig på kvällsföreläsning.

THANKS GIRLS FOR A WONDERFUL WEEKEND IN MONTRÉAL!

Denna helgen kommer att spenderas nersjunken i studentlitteraturen. Inget jag direkt ser fram emot, men som någon så snällt påminde mig om så är jag ju faktiskt här för att studera.

NWO Camping Trip

Detta var vad som mötte oss när vi efter en timmes omtumlande bussfärd kom fram till Northern Wilderness Outfitters i lördags. Naturen var helt fantastiskt  vacker och vädergudarna var med oss.

Vi välkomnades av NWO's ägare Bill (en helt under snubbe) som visade oss till våra respektive stugor. Efter det samlades vi vid lägerelden för att äta lite lunch och diskutera upplägget för dagen. Paddla kanot stod först på schemat. Då många av oss aldrig paddlat kanot tidigare höll Bill en liten introduktion. Under introduktionen utsåg han mig till hans nya hjälpreda och gav mig även smeknamnet Martini. Fyndigt va? Om jag får säga det själv så tyckte jag att jag gjorde ett utmärkt jobb som hjälpreda :)

Färdigutbildade var det sen bara för oss att hoppa i kanoten och upptäcka omgivingarna. Jag paddalde tillsammans med mina tyska vänner Kristin och Lisa och för att vara första gången gick det väldigt bra. Jag tror vi var ute i lite mer än en timme innan vi begav oss tillbaka till trygga land. Hur mysigt som helst var det i alla fall.

Lördagen bestod sedan av bastubad och dopp i sjön, middag, hajk och när mörkret smög sig på grillade vi marshmallows och mös framför lägerelden. Vi hade det hur trevligt som helst och jag lärde känna massa nytt folk. Canadensarna är så fruktansvärt trevliga. Me like!

Söndagen bestod också av paddling och ännu en hajk. Jag och några av de andra utbytesstudenterna trodde att vi gått vilse och fick lite panik där ett tag. Särskilt då vi hörde vad vi tror var ett björnvrål. Men slutet gott, allting gott, vi var på rätt spår och kom tillbaka till campingen helskinade.

Det finns hur mycket som helst att berätta om helgens campingäventyr, men jag tror jag fått med det mesta. Om inte är det bara att fråga!

Imorgon nalkas nya äventyr. Då väntar roadtrip till Montreal. Jag och Kristin och Lisa tänkte vidga våra vyer ytterliggare och upptäcka andra delar av Canada. Jag är säker på att även denna helg kommer bli fantastisk.