Bienvenue á Montréal

Jag hade rätt. Jag och mina tyska vänner, Kristin och Lisa, hade en fantastisk helg i Montréal. Vid lunchtid förra fredagen hämtade vi vår hyrbil, en silvrig Dodge, automatare. Jag har aldrig kört en automatare förut, men som den professionella förare jag är klarade jag det galant. Däremot gillar jag inte de kanadensiska motorvägarna. Standarden är jättedålig och maxhastigheten är 90 km i timmen. Så det tog oss nästan åtta timmar att komma fram. Men då ska det tilläggas att vi lyckades köra vilse två gånger. En gång i Ottowa och en gång i Montréal då alla jä-la vägar där är enkelriktade. Nästan som att köra i Lund, eller vad säger du Amanda? När vi till sist hittade vårt hostel kunde ägaren inte hitta vår bokning. Inte direkt vad ville höra efter en lång bilfärd, trötta och hungriga. Det visade sig att det var överbokat och att ägaren skickat oss ett mail, ett mail som aldrig kom fram. Jag kände paniken tränga sig på. Tre europeer i en främmande stad utan någonstans att sova. Som tur var hade ägaren en lösning. Till ett reducerat pris kunde vi sova det "japanska rummet" vilket visade sig vara receptionen. Tro det eller ej, men det visade sig vara en helt okej lösning och vi hade mer pengar att shoppa för.

                     

Fredagskvällen blev en lugn kväll. Vi hittade en jättemysig italiensk restaurang där vi åt pizza och drack ett glas rött innan vi gick tillbaka till vårt hostel och fick en god natts sömn. Lördagen spenderades sedan på Rue Ste-Catherine, Montréals stora shoppinggata. Turistguiden uppmannar en att hålla i plånboken, inte pga ficktjuvar utan pga utbudet, och jag förstår varför. Men jag var duktig. Jag köpte bara en vinterjacka, en top och en scarfs. Vill ju spara mina pengar till min New York resa. 

                            

Efter en heldag på stan begav vi oss tillbaka till vårt lilla krypin för att göra oss i ordning inför kvällens utgång. Kvällen startade på en jättemysig (om än dyr) indisk restaurang downtown. Därefter begav vi oss till Montréals inneställe Altidude 737. Jag förstår varför det är så populärt. Dess läge. Klubben ligger på översta våningen på Montréals högsta skyskrapa. Vilken utsikt. Och vilken lyckad kväll. Musiken var helt i vår smak och vi träffade jättetrevligt folk.

         

                

I söndags bestämde vi oss för att utforska gamla Montréal och dess underbara byggander. Pappa skulle ha älskat gamla Montréal pga alla dess kyrkor. Vi besökte bla Basilique Notre-Dame (där för övrigt Celine Dion gifte sig) och jag har aldrig sett något så vackert. Vi fick inte lov att fotografera där inne så jag kan tyvärr inte visa er. Efter vår rundvandring i gamla Montréal fortsatte vi upp till Mont-Royal, ett berg mitt inne i Montréal med en fantastisk utsikt. Vi fick kämpa oss upp, men det var det värt. Kolla på bilden så förstår ni.

         

Kvällen avslutades sedan på en mexikansk resturang, 3 Amigos. Maten smakde underbart efter dagens lilla strapats. Till efterrätt beställde jag in en frozen margarita och Kristin och Lisa var sin mojjito. Efter middagen var det dags att packa och hoppa i säng för att komma iväg tidigt måndagmorgon.

                   

Vår plan om att komma iväg tidigt höll, men vad vi inte tänkte på var att alla andra också ville komma ut ur Montréal klockan 8 måndagmorgon. Så bara att komma ut ur Montréal tog oss 1½ timme. Puuuh. Resten av bilresan hem gick dock väldigt smidigt och vi var tillbaka i North Bay vid 16.30. Vi lämnade tillbaka vår bil och jag begav mig på kvällsföreläsning.

THANKS GIRLS FOR A WONDERFUL WEEKEND IN MONTRÉAL!

Denna helgen kommer att spenderas nersjunken i studentlitteraturen. Inget jag direkt ser fram emot, men som någon så snällt påminde mig om så är jag ju faktiskt här för att studera.


Kommentarer
Postat av: Kristin

hihi, thank youu for the wonderful time :)) and i'm really looking forward to the next roadtrip - when will we be leaving...??? ;)))

2009-10-10 @ 01:47:55
Postat av: Anna

Vad roligt ni ser ut att ha haft det! Vilken fin höstbild över Montreal! Kram

2009-10-10 @ 09:59:02
URL: http://annaslivochfunderingar.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Ja,ja. Vissa de kan. En annan gjorde bara en resa under sin studietid utomlands. men jag tycker du gör helt rätt. Upplev så mycket du kan och har råd till.... Verkar vara en mysig stad! Ni verkar ha fått ut mycket av resan och haft det roligt.

Kramisar (Alva hälsar med tre pussar)

2009-10-11 @ 09:18:17
Postat av: Storasyster

Ja,ja. Vissa de kan. En annan gjorde bara en resa under sin studietid utomlands, men jag tycker du gör helt rätt. Upplev så mycket du kan och har råd till.... Verkar vara en mysig stad! Ni verkar ha fått ut mycket av resan och haft det roligt.

Kramisar (Alva hälsar med tre pussar)

2009-10-11 @ 09:21:47
Postat av: Marcelo Arce

Hola!

Det låter som Du har the time of your life over there!! Nice. Njut så mycket du kan och så länge du kan kombinera det med dina studier.

Ja Du apropå motorvägarna...ett typiskt exempel hur det kan vara i mera kapitalistiska länder med liten välfärd. Inte mycket pengar för att satsa i infrastruktur och det mesta ägs privat. Fick ni betala vägtullar eller var det en offentligt finansierad motorväg?

haha höll på garva ihjäl mig på att ni körde vilse i surprise..den franskspråkiga delen av Canada! Jämför Tysklands skyltning med Frankrikes, speciellt efter Freiburg på väg till Lyon...Har du märkt mycket skillnader mellan den engelska och den franska delen i Canada? Nu verkar Quebec återigen vilja bli självständiga. jaja

btw, om Du tyckte att det tog tid att ta sig ut ur Montréal så är det inget mot NY. När vi skulle ut ur Nedre Manhattan till flygplatsen tog det typ tre timmar!

Well, well, vi saknar Dig och tänker på Dig. Njut nu av Canada riktigt mycket! Och var försiktig i NY. Även om Giuliani rensat staden så får man vara lite street smart. Kramar från oss 3. :D

2009-10-11 @ 17:12:15
Postat av: Jenny T

Good times girl =)

2009-10-11 @ 19:02:16
Postat av: mariell

glöm inte att shoppa till mig i NY:) hahaha. Enjoy your stay maggan.

2009-10-12 @ 09:34:54
Postat av: Amanda

Ser ut som att ni hade en faab helg! Hoppas att mexikanska maten smakade bra, även om jag tycker att du ska komma hit o smaka the real deal =) Hör av dig efter NY vännen, puss

2009-10-17 @ 04:57:36
URL: http://mandyimexico.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0