New York

Jag vill börja med att be om ursäkt för min dåliga uppdatering, men det har varit full rulle sedan mitt senaste inlägg. Förra veckan spenderades som de flesta av er vet i New York. Tidigt tisdagmorgon tog jag och Lisa (som skulle åka till Baltimore) bussen till Toronto för att där byta till flyg. Jag hade tur och hann med ett tidigare flyg vilket innebar att jag och Matilda landade nästan exakt samtidigt på Newark flygplats. Det var jätteskoj att träffa Matilda igen och blödig som jag är började jag självklart gråta när jag såg henne.

Vi lyckades hyfsat smidigt ta oss från flygplatsen till vårt hotell/hostel som låg på upper west side, precis vid Central Park. Helt perfekt läge, inte riktigt lika bra standard. Dock helt okej och framförallt billigt



Utsikten från vårt hostel

Första kvällen spenderades runt omkring Broadway och Times square. Vi var riktigt sugna på att gå och se en av alla musikaler, men vi var alldeles för trötta och insåg ganska snart att vi inte skulle ha råd. Så vi gick och satte oss på en jättemysig italiensk restaurang innan vi gick hem och la oss.

 

Broadway & Times Square

Onsdagen bjöd på strålande solsken så vi bestämde oss för att äta frukost och vandra omkring i Central ParkJättemysigt. Vi vandrade omkring hela förrmiddagen och upptäckte allt vackert parken hade att erbjuda.

 

 

 



Efermiddagen bestod av shopping, shopping och åter shopping. Vi vandrade längs med och runt 5th Avenue. Favoriten var helt klart Victorias secret. Jag tror vi spenderade nästan 1½ timme där inne och jag handlade underkläder för mer än jag vill erkänna. Under vår shoppingrunda handlade jag även id-smink (sjukt billigt), en klänning och en kofta från Forever 21 och en present till min gullunge Alva.

 



Om onsdagen bjöd på fint väder så gjorde definitivt inte torsdagen det. Det regnade hela dagen. Men det stoppade inte oss från att ta oss till Empire State Building och kolla på den fantastiska utsikten över New York.

 

Utsikt från Empire State Building

Efter det kom höjdpunkten på resan, vår Sex and the city tour.  En 3½ timmes guidad tur runt om i New York där vi fick se massor av platser från serien. Vi gjorde även fyra stopp. Det första stoppet var The pleasure shop, butiken där Charlotte införskaffde sin Mr. Rabbit. Andra stoppet var på The Mangolia bakery där vi fick de godaste cupcakes jag någonsin smakat. Mums! Tredje stoppet var på restaurangen där Carrie och Big hade sin rehersal dinner innan bröllopet. En otroligt flott resturang och vi funderade att boka bord där, men då vi såg prislistan ändrade vi oss ganska snabbt. Fjärde och sista stoppet var inte mindre än Steve's och Adian's bar där det självklart bjöds på Cosmopolitans. Det var riktigt kul att se alla platser och få reda på massa hemlisar från serien. Om ni är i New York och precis som jag är SATC fans rekomenderar jag er att göra detta. Tack Maria för tipset!



I fredags bestämde vi oss för att ta oss till Soho och Chinatown för att se vad de hade att erbjuda. Om shoppingen var bra på 5th Avenue så var den än bättre i Soho. Jätteroliga butiker och jag hittade det jag mest av allt ville ha. Ett par vita converse. Det är helt galet vad billiga converseskorna är här. Jag betalde 40 dollar vilket är ungefär 280 kronor. I Chinatown ville vi hitta ett ställe där vi kunde fixa våra naglar och vi trodde det skulle vara enkelt. Men tji fick vi. Vi hittade inte ett enda ställe. Istället begav vi oss ner till Wall Street och vandrade omkring ett tag innan vi begav oss hemåt och gjorde oss i ordning för vår utekväll.

 

Wall Street

Omsvirade tog vi tunnelbanan till Meatpacking district där vi först åt en god middag innan vi begav oss till två olika uteställen. Först ett ställe som heter Level V som mer var en pub så därför begav vis oss vidare till ett annat ställe som jag inte minns namnet på. Men precis som klubben i Montréal låg den högst upp i en av New Yorks alla skyskrapor. Vi hade jättetrevligt och träffade ett gäng norrmän som vi hängde med resten av kvällen.

 



På lördagen, vår sista dag, begav vi oss till Ground Zero. Det var inte jättemycket att se, men nu kan vi iaf säga att vi varit där. I närheten låg en outlet som heter Century 21 som vi hört skulle ha mycket att erbjuda så självklart begav vi oss dit.  Dock hittade vi inte så mycket, bara en plånbok och ett par inneskor. Bättre än inget dock. Efter shoppingen hittade vi av en slump ett nagelställe. Manikyr och pedikyr för endast 20 dollar. Som hittat. Visade sig att vi inte behövde leta i Chinatown. Med fina finger- och tånaglar tog vi sedan båten över till Staten Island för att få en lite närme titt på Frihetsgudinnan.



Sedan kom söndagen och det var dags för oss att åka hem. Jag hade fruktansvärd otur då mitt plan var 2½ timme försenat vilket innebar att jag missade två bussar från Toronto till North Bay. Jag kom inte ifrån Toronto förän 23.30 och var inte hemma förän 5 på morgonen. Matilda var hemma i Sverige innan jag var framme i North Bay. Komiskt. Resan till New York var hur som jättelyckad och jag hade underbara dagar där tillsammans med Matilda.

Tack vännen!

Denna veckan har bestått av två midterms och en diskussion. Första midtermen gick jättebra (tror jag iaf) och jag kammade hem full pott i diskussionen. Den andra midtermen, som jag hade idag, kändes inte lika bra. Men håll tummarna för att det gick vägen!  

PS: Idag snöade det i North Bay!

Kommentarer
Postat av: Jenny T

Underbart.. helt underbart!!!!

2009-10-23 @ 16:31:45
Postat av: Anna

Vad kul att ni hade det bra i New York! Själv hade vi det varmt och härligt i Egypten. När kommer du hem? Kram

2009-10-23 @ 17:12:18
URL: http://annaslivochfunderingar.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag kommer hem lille julafton Anna. Så bara två månader kvar nu...

2009-10-23 @ 19:51:13
Postat av: Storasyster

Så mycket shoppande och inget till mig..... Ja, ja det är ju roligt att du fann lite saker till dig! Ni hann med och se och uppleva mycket också, så valuta för pengarna.

2009-10-26 @ 18:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0