Kulturkrock

Innan International office släppte iväg mig på utbyte var jag tvungen att gå på en kick-off.  Där talades det bl.a. om kulturkrockar och vilka jag möjligtvis skulle stöta på. Jag vill inte påstå att jag stött på särskilt många (ännu), men det finns en sak med North Bay som jag hatar. Bussystemet. Jag vill uppmana alla er som klagar på Länstrafiken Kronoberg att sluta med det för i jämförelse med kollektivtrafiken här är de toppen. North Bay community transit suger och då uttrycker jag det milt. För det första vet man aldrig när bussen går då deras busstidtabeller inte går att förstå. För det andra går de inte särskilt ofta heller. Häromdagen tog det mig 2½ timme att handla och då var jag i butiken högst en halvtimme. Resten av tiden väntade jag på bussen. Dessutom kan man inte ta vilken buss som helst. Oftast kommer det flera bussar när du väntar, men endast få av dom går upp till Campus. Jag saknar att bara kunna sätta mig på cykeln och cykla till Willys när än jag önskar.

Nog om bussystemet. I måndags var jag och min tyska roomie Kristin bjudna hem till min mentor Anna. Hon bor downtown tillsammans med hennes pojkvän Ryan och en kompis till honom. Där förfestade vi, spelade Ryans egendesignade drickaspel och hade jättetrevligt. Kvällen avslutades på The Boat, ett uteställe precis nere vid Nipissing Lake. Det bjöds på livemusik, Corona och jag hade en fortsatt trevlig kväll.

  
Hemma hos Ryan & Anna


The Boat

I övrigt så har skolan dragit igång och det är full rulle redan från början. Jag läser fem kurser samtidigt och det är nog en av de största utmaningarna här. Jag är van vid att läsa en kurs i taget och kunna fokusera på den. Någon som varit i samma situation som jag och kan ge några bra tips? Jag har även hunnit med att besöka gymet två gånger. Ni som känner mig vet att jag inte gillar att gymma (därav den låga närvaron), men nästa vecka drar deras pass igång så då jäklar...

Nu i helgen så ska jag (förhoppningsvis) på min första hockeymatch. Studentkåren har 90 gratisbiljetter till lördagens match så jag hoppas kunna norpa åt mig en av dom. På söndag skulle vi egentligen åka till Wonderland i Toronto, men dessvärre är den resan inställd pga. för få anmälningar. Riktigt, riktigt tråkigt. Jag som hade sett fram emot att få åka massa karuseller. Nästa helg kommer dock bli en upplevelse. Då ska alla internationella studenter och våra mentorer åka på en campingtrip. Så får se fram emot det istället.

Tills vi hörs nästa gång, ha det bra!

PS: Bokade min resa till New York idag. Någon som är avis?


Kommentarer
Postat av: mariell

åh the boat- säg något de har som inte vi har liksom;)

New york? inte avis för fem öre(nejnej jag har inte ljugarhatten på;)

sköt om sig, du är saknad. puss

2009-09-19 @ 10:09:58
Postat av: mariell

jag gillar inte att du inte "svarar" på kommentarerna.. :( Det är liksom lite som om du inte ser dem. Hoppas du har det tråkigt;) [japp, ljugarhatten är på]

2009-09-19 @ 23:04:13
Postat av: Martina

Fö'låt Mariell, lovar att skärpa mig. Saknar dig med, en massa!

2009-09-20 @ 04:19:01
Postat av: Anna

Det verkar som du har det bra därborta, trots bussystemet. Kram på dig!

2009-09-20 @ 10:35:13
URL: http://annaslivochfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0